• 19 10 2023

Narada szkoleniowa skarbników Rodzinnych Ogrodów Działkowych w Zabrzu 10.2023

 

Naradę szkoleniową w dniu 10.10.2023 otworzył Przewodniczący Delegatury Rejonowej PZD w Zabrzu Pan Leszek Bucki, który przywitał wszystkich skarbników ROD oraz wprowadził uczestników w tematykę spotkania. W naradzie udział wzięły Księgowe OFK Zabrze – Kierownik Pani Marzena Witkowska oraz księgowa Pani Ramona Szaniawska.

Księgowe OFK przedstawiły szereg zagadnień tematycznych związanych z bieżącym funkcjonowaniem ogrodów na płaszczyźnie księgowej i finansowej tj. prawidłowe korzystanie z funduszy ogrodowych, prowadzenie właściwej polityki w zakresie wynagradzania pracy społecznej w ROD i związanych z tym wypłacanych świadczeń, nagród oraz umów-zleceń. Powyższe odnosi się do podjętej Uchwały nr 5/XXV/2018 Krajowej Rady PZD z dnia 05.12.2018 r. która wyszczególnia zasady wynagradzania za czynności wykonywane w związku z pełnioną funkcją w rodzinnych ogrodach działkowych. Wynika z tego, że świadczenia pieniężne wypłacane mogą być członkom zarządu ROD zatrudnionych w związku z pełnioną funkcją: jest to prezes, wiceprezes, sekretarz i skarbnik, natomiast nagrody dla członków zarządu, członków Komisji Rewizyjnej ROD, instruktorom Społecznej Służby Instruktorskiej oraz członkom związku pracującym społecznie na rzecz ROD w ramach powołanych komisji problemowych jak np. „Komisja Przeglądu Ogrodu”.

Księgowe zwróciły szczególną uwagę na popełniane błędy, gdzie w okresie otrzymywania świadczenia, osoby uprawnione nie mogą pobierać wynagrodzenia wypłacanego przez PZD z tytułu umowy o pracę, umowy zlecenia, umowy o dzieło lub innej umowy o podobnym charakterze, jeśli świadczona praca mieści się w zakresie wykonywanej funkcji, z tytułu której pobierane jest świadczenie.

Kolejnym tematem były pojawiające się nieprawidłowości związane z prowadzeniem raportów finansowych. Mamy tu do czynienia z nieprawidłowym podliczaniem zestawień wpłat działkowców, brakujące i nieprawidłowo wystawiane dokumenty KP bądź KW, płacone faktury od kontrahentów w kwotach netto a nie brutto.

Omówiono kolejno zasady opracowywania prawidłowych opisów dokumentów (faktur) dotyczących prowadzonych inwestycji na ogrodzie oraz wydatków finansowanych z funduszu oświatowego co ma szczególne znaczenie przy prawidłowym księgowaniu wszelkich kosztów. Wspomniano skarbnikom, że faktury za inwestycje i remonty wystawione powyżej 15 tyś. zł lub równowartość tej kwoty za usługi i towary, należy regulować metodą podzielnej płatności – SPLIT PAYMENT (wartość sprzedaży netto na rachunek rozliczeniowy dostawcy a VAT z faktury na specjalny rachunek bankowy dostawcy – rachunek VAT).

Zostały również przedstawione terminy przekazywania zobowiązań podatkowych do Urzędu Skarbowego – (do 20 dnia każdego miesiąca na mikro rachunek podatkowy oraz składek ZUS do 15 dnia kolejnego miesiąca). Nadmieniono również o terminowym przekazywaniu tzw. wpisowego od nowych działkowców do OZ Śl. PZD w Katowicach, gdzie od czerwca 2023 roku kwota do odprowadzenia to 400,00 zł.

Na zakończenie owocnego spotkania księgowe poprosiły wszystkich skarbników o przygotowanie dokumentów związanych z zamknięciem roku obrachunkowego, czyli sporządzenie inwentaryzacji środków trwałych i wyposażenia ogrodu, wypełnienie rocznej karty przychodu pracowników oraz inwentaryzację kasy na dzień 31.12.2023r.

Wobec przedstawionych różnych tematów pojawiły się liczne pytania z tym związane. Przewodniczący Delegatury Pan Leszek Bucki oraz księgowe odpowiadały wyczerpująco na zadawane pytania a uzyskane odpowiedzi pozwolą wszystkim na przyswojenie wiedzy i poprawę popełnianych błędów i niedociągnięć.

Opracował Piotr Witkowski